14. 11. 2013

Manažer firmy Junkers Profly přežil díky použití záchranného systému Magnum

Dne 15.8. 2013 v severní oblasti letiště Kulmbach okolo 12:20 musel pilot Stefan Haselmann aktivovat záchranný systém v jeho ultralehkém letadle, který mu pomohl přežít bez úhony nouzové přistání v lese. Ultralehké letadlo typu DUO BANJO ztratilo z vteřiny na vteřinu rapidně výšku, proto pilot Stefen Haselmann udělal jediné správné rozhodnutí – aktivoval záchranný systém.

Stefen Haselmann: “Došlo k náhlé ztrátě výšky letadla nízko nad zemí, a tak jsem si byl okamžitě vědom, že nebudu schopen dostat letadlo do vhodné polohy, aktivoval jsem záchranný systém.“

Pilot také vyjádřil, že rychlé rozhodnutí k aktivaci záchranného systému bylo založeno na teoretických znalostech z předmětů „ Pyrotechnika a Operační postupy „které absolvoval během jeho leteckého výcviku.

Oznámil, že aktivoval záchranný systém ve výšce přibližně 80- 100m nad korunami stromů. Otevřený padák okamžitě zpomalil pád a pilot se lehce snesl na zem.

„Když jsem slyšel zvuk rakety, věděl jsem, že je systém aktivní. To, že se padák otevřel jsem si uvědomil, díky zpomalení klesání. Překvapivě jsem nezaznamenal výrazný otřes při otevření padáku. Nemůže to být popsáno lépe, než jako jemné zbrždění pohybu.“

Jenom místo dopadu bylo trochu nebezpečné. Bylo to v hustém lese, takže letadlo s rozpětím křídel 16 metrů bylo vážně poškozeno. K údivu záchranářů, kteří dorazili na místo nehody, pilot opustil letadlo ještě předtím, než přijeli.

„ V dalším okamžiku se mé letadlo dotklo korun stromů přední částí letadla v úhlu asi 15° směrem dolů. Zavěšený na padáku jsem přes koruny hladce proklouzl při rychlosti klesání 5 m / s. Také kontakt se zemí byl velmi jemný. Měkká lesní půda a vrchlík, který byl chycen v korunách stromů, způsobily velmi měkké přistání. "
Mladý pilot přežil havárii s výjimkou drobných škrábanců a modřin téměř nezraněný. Tato drobná zranění byla pravděpodobně způsobena utaženým pásem a následným výstupem z letadla.
Podobná nehoda s letadlem bez balistického záchranného systému by byla naprosto fatální, jelikož výskok s osobním padákem v této výšce by nebyl možný.

Manažer firmy Junkers Profly přežil díky použití záchranného systému Magnum