11. 06. 2014

Záchrana - Letiště Pohlheim / Německo

Záchranný systém: Magnum 450
Datum výroby: 05/2005

Kontrolováno a přebaleno: 03/2010

Záchrana tak, jak ji popsal pilot:

31.května jsem letěl s pasažérem s naší tříkolkou Royal 912. Vzletová hmotnost byla cca 430 kg.

V klidném počasí s dobrou viditelností jsme si užili let. Na konci letu jsem udělal ještě jednu ostrou zatáčku, abych demonstroval „dynamiku“ při letu s tříkolkou. Při posledním manévru, který začal asi ve 400 m, jsme byli s tříkolkou příliš pomalí a tříkolka se dostala do strmé spirály. Pokus se z této situace dostat byl neúspěšný. Podle svědků na zemi byla spirála popisována jako strmé vývrtky ( „vrutem“), stále směrem k zemi. Byl jsem úplně překvapený reakcí tříkolky a během okamžiku jsem neměl nad tříkolkou žádnou kontrolu. Klesali jsme velmi rychle dolů, odhadem 15 m / s. Pak jsem se rozhodl asi ve 200m nad zemí zatáhnout za rukojeť raketového záchranného systému. Došlo k malé "explozi“. Krátce poté se spirála zpomalila a pak rotace ustala. Byl jsem překvapen, že se padák bez velkého šoku otevřel tak rychle. Asi z výšky 100m jsme klesali odhadem rychlostí 6 m/s. Naše tříkolka směřovala proti větru a dosedli jsme s mírným zpětným pohybem v otevřeném poli nejprve na podvozek.

Z tříkolky jsem slezl naprosto nezraněný.Můj pasažér měl lehké bolesti krku /ramen. Následně byl po ošetření v nemocnici propuštěn ještě tentýž večer domů. Jsem rád, že záchranný systém fungoval a že nás donesl bez velkého kývání nebo rotačních pohybů k zemi.

Všechny výšky a klesání jsou odhadovány.

Mé upřímné poděkování patří výrobci za výrobu a vývoj záchranného systému. Opět se ukázalo, jak užitečný je záchranný systém při létání.

Naše vyjádření:

Díky dostatečnému tahu raketového motoru došlo k vytažení celého padáku i tak malým otvorem, který tam po vzpříčení víka zůstal. I takto poškozený padák dokázal posádku zachránit.

Záchranný systém Magnum 450 byl zabudován do konstrukce motorové tříkolky tak, že byl zakryt laminátovou konstrukcí. Respektive kontejner byl zabudován tak, že zde nebyl dostatek místa pro uvolnění víka kontejneru. Stačilo jej namířit více směrem dolů a vše by proběhlo tak, jak má.

V tomto případě po aktivaci ZS se sice víko uvolnilo, ale namísto toho, aby odpadlo a uvolnilo cestu vytahovanému padáku, se vzpříčilo. Raketový motor lanem, kterým vytahuje padák z kontejneru, poškodil duralové víko kontejneru. Na vzpříčeném víku kontejneru tak vznikly ostré hrany, které poškodily vytahovaný padák.

Tato událost by měla být poučením pro uživatele, aby dbali na správnou instalaci ZS! Drželi se pokynů výrobce, případně s ním zástavbu konzultovali.

Tento typ ZS v plechovém kontejneru je určen především pro zástavbu do letounů, kde je namontován volně, tedy při aktivaci mu nebrání žádná překážka! V případě, že je umístěn za oddělitelným krytem, ten musí být dostatečně velký a instalace provedena tak, aby bylo zajištěno po aktivaci hladké odpadnutí duralového víka záchranného systému! Do této konstrukce tříkolky by bylo vhodnější zabudovat záchranný systém v provedení softpack.

i5028_full.jpg i5028_full_0.jpg